go_to_content

Wat zijn zero-emissie zones?

In het Europese Klimaatakkoord en de uitvoeringsagenda van de Rijksoverheid is afgesproken dat er vanaf 1 januari 2025 minimaal 30 steden een zero emissie zone hebben ingesteld. Steden in heel Nederland voeren vanaf dat moment de Zero-emissie stadslogistiek (ZES) in, wat ondertekend is door verschillende gemeenten en partijen uit de vervoerssector. Het doel is om de CO2-uitstoot met 49% terug te dringen voor 2030.

Het doel van deze duurzame aanpak is vervuilend diensten- en goederenvervoer binnen steden helemaal terug te dringen tot nul. In de emissievrije zones worden alleen voertuigen toegelaten die volledig elektrisch of waterstof aangedreven zijn. Zo worden benzine en diesel bedrijfswagens op die manier langzamerhand vervangen, en komt het toekosmtperfpectief van een volledig uitstootvrij wegverkeer in 2050 steeds dichterbij. Nederland is daarmee een van de koplopers in duurzame stadslogistiek.

Waarom emissie vrije zones?

In de emissie vrije zones worden geen schadelijke uitlaatgassen meer toegestaan. Dit heeft voor iedereen een gezondere en prettige woon- en werkomgeving als gevolg, naast het feit dat het natuurlijk beter voor onze planeet is. We zullen minder fijnstoffen inademen, waardoor de luchtkwaliteit enorm toeneemt: er zal circa 1 megaton minder aan CO2-uitstoot in 2030 zijn. Dat scheelt enorm veel, want dit aantal staat gelijk aan de jaarlijkse hoeveelheid aardgas uitstoot van alle huishoudens in Rotterdam en Den Haag bij elkaar.

Een gezonde en groene stad, dat zijn de uitgangspunten van deze efficiënte zero-emissie stadslogistiek. Uiteraard zullen deze zones de leefbaarheid, bereikbaarheid en veiligheid van steden niet beperken.

Wat betekent dit voor mij als ondernemer?

Wat betekent dit voor u als (logistiek) ondernemer? Voor u als betekent dit dat de tijd begint te dringen, want er zijn al 14 steden die in 2025 een zero-emissiebeleid gaan voeren en dit aantal zal binnenkort al stijgen naar 30. Binnen nu en drie jaar zijn er in Nederland dus al 30 zones waar traditionele transportmiddelen (lees: vervuilend) geen toegang meer tot hebben, wat in de toekomst alleen maar meer opgeschaald gaat worden. Dat kan logistiek gezien een hele puzzel worden. Daarom is het belangrijk om nu al maatregelen te nemen om de overstap naar een emissievrij wagenpark te maken.

Hoe kan je hier als ondernemer en bedrijf op voorbereiden?

Als uw onderneming gevestigd is in een toekomstige emissie-vrije zone, raden wij aan om u alvast in te lezen over de mogelijkheden over het inruilen van uw bestaande diesel, benzine, vracht- of bedrijfswagens of bestelauto’s. Het kan voor vervoerders en ondernemers een hele organisatorische en financiële opgave zijn. Daarom zijn gemeenten al bezig met het installeren van laadpalen. Daarnaast is het subsidieloket in maart 2021 geopend voor schone vrachtwagens, met een aantal overgangsregelingen om deze transitie soepeler te laten verlopen voor de (kleine) ondernemer(s). Een opsomming vindt u hier: 

 
  • De Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto. De SEBA-regeling is een subsidie waarmee ondernemers makkelijker over kunnen stappen op een volledig emissieloze bedrijfsauto. U ontvangt maximaal €5000 subsidie per bedrijfsvoertuig. De regeling geldt voor zowel koop- als lease voertuigen die in voertuigcategorie N1 of N2 vallen met een maximum gewicht van 4.250 kg. Een SEBA-subsidie is tot 31 december 2025 aan te vragen bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.

  • De Subsidieregeling Verduurzaming MKB (SVM). Heeft u een MKB-onderneming tot 250 werknemers en een jaaromzet van €50 miljoen? Dan kunt u via deze regeling een gespecialiseerde adviseur inhuren voor energieadvies op maat. Wilt u bijvoorbeeld uw wagenpark of bedrijf verder verduurzamen? Dan kunt u via deze regeling meer inzichten verkrijgen. Als u vervolgens een aantal adviezen op wilt volgen, dan ontvangt u via de SVM een subsidie ter ondersteuning bij de uitvoering daarvan. Let op: deze subsidieregeling start op 1 oktober 2021 en loopt tot en met 30 september 2022.

  • De Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET) is voor ondernemers en non-profits die nieuwe, volledig uitstootvrije vrachtauto willen kopen of leasen. Het is ook mogelijk om bij operational lease een subsidie aan te vragen.

  • De Subsidieregeling schoon en emissieloos bouwen (SSEB) is voor bouwbedrijven die hun bestaande bouwwerktuigen en zeegaande bouwvaartuigen willen ombouwen.

  • Via de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil) kunt u een netto belastingvoordeel oplopen tot ruim 14% van het investeringsbedrag.

Overgangsregeling vrachtwagens

Er geldt gelukkig een overgangsregeling voor vrachtwagens, maar deze hangt wel af van de leeftijd van de (bak)wagen, die wordt bepaald op basis van het kenteken op 1 januari 2025. Wat deze regeling concreet inhoudt: 

  • Alleen Euro VI-bakwagens die op dat moment jonger zijn dan 5 jaar, hebben tot 1 januari 2030 toegang tot de emissieloze zones.

  • Alleen Euro VI trekkers die op dat moment jonger zijn dan 8 jaar, hebben tot 1 januari 2030 toegang tot de emissieloze zones.

  • Plug-in hybride vrachtauto’s hebben tot 1 januari 2030 toegang tot de emissieloze zones voor stadslogistiek, mits zij kunnen aantonen dat ze handhafbaar emissieloos rijden.

  • Nieuwe vrachtwagens die in 2025 worden aangeschaft moeten emissievrij zijn voor toegang tot de zones.

Overgangsregeling bestelauto’s

De overgangsregeling voor bestelauto’s betreft:

  • Euro 5-bedrijfswagens mogen tot en met 31 december 2026 de emissieloze zones betreden. 

  • Euro 6-bestelauto’s zijn tot en met 31 december 2027 uitgezonderd van de emissieloze zones. 

  • Nieuwe bestel en -vrachtauto’s die in 2025 worden aangeschaft moeten emissievrij zijn voor toegang tot de zones.

Bij welke steden is dit van toepassing?

Tot nu toe doen de onderstaande gemeenten mee aan het Klimaatakkoord. Gemeenten mogen zelf bepalen hoe groot de zone wordt. Daarnaast moet een gemeente ten minste vier jaar van tevoren aangeven dat het deze zones in zal voeren. Dit is om ondernemers meer tijd te geven om hun bedrijfsvoering erop aan te passen en rekening te houden met eventuele investeringen. Heeft een gemeente voor 1 januari 2021 geen publicatie gedaan over toekomstige emissie vrije zones? Dan kan de zone later ingaan.

Provincie                                 Stad                                             
Groningen Groningen
   
Friesland Leeuwarden
   
Overijssel Almelo
  Deventer
  Enschede
  Hengelo
  Zwolle
   
Drenthe Emmen
  Assen
   
Flevoland Almere
  Lelystad
   
Gelderland Apeldoorn
  Arnhem
  Ede
  Nijmegen
   
Utrecht Utrecht
  Amersfoort
   
Noord-Holland Amsterdam
  Heerlen
  Haarlemmermeer
  Hilversum
  Hoorn
  Zaanstad
   
Zuid-Holland Alpen aan den Rijn
  Delft
  Den Haag
  Dordrecht
  Gouda
  Leiden
  Rotterdam
  Schiedam
   
Noord-Brabant Breda
  Helmond
  's-Hertogenbosch
  Oss
  Tilburg
  Roosendaal
   
Limburg Heerlen
  Maastricht
  Sittard-Geleen
  Venlo

Elektrische bedrijfswagens zijn de oplossing

Er valt niet over te twijfelen: elektrische bedrijfswagens zijn de oplossing voor een groene toekomst. Gelukkig groeit het aanbod van hybride (plug in) vrachtauto’s en bestelwagens en wordt het dankzij subsidies gemakkelijker om deze overgang te maken. Ziet u door de bomen het bos niet meer of wilt u advies over een geschikte toekomstige elektrische bedrijfswagens voor uw bedrijf? Bij LeaseLinq helpen u graag op weg.

Terug naar vorige pagina