Bijtelling berekenen
Alles wat je moet weten over bijtelling voor 2024 en 2025
Naast een laptop of telefoon van de zaak bieden veel bedrijven ook een auto van de zaak aan. Dat klinkt ideaal: geen zorgen over verzekeringen, onderhoud of andere kosten. Maar als je deze auto ook privé gebruikt, krijg je te maken met bijtelling. In dit artikel leggen we uit wat bijtelling is, hoe je dit bedrag berekent in 2024, welke veranderingen er op stapel staan voor 2025, en wat de toekomst brengt vanaf 2026.
Wat is bijtelling precies?
Een auto van de zaak is handig én comfortabel: je rijdt zorgeloos rond zonder de extra lasten die horen bij het hebben van een eigen auto. Gebruik je de auto echter niet alleen zakelijk, maar ook privé, dan ziet de Belastingdienst dit als een vorm van loon in natura. Voor dat privégebruik betaal je bijtelling. Hoeveel dat precies is, hangt af van de cataloguswaarde van de auto, de CO₂-uitstoot, en het bijtellingspercentage dat geldt op het moment dat je de auto in gebruik neemt.
Hoe hoog is de bijtelling?
De hoogte van de bijtelling hangt af van het type auto en de cataloguswaarde. In Nederland zijn er momenteel twee bijtellingstarieven:
- Elektrische auto’s: In 2024 betaal je 16% bijtelling over de eerste €30.000 van de cataloguswaarde. Voor bedragen boven die grens geldt het standaardtarief van 22%. Vanaf 2025 stijgt het lagere tarief naar 17%, en vanaf 2026 verdwijnt de korting op elektrische auto’s volledig en betaal je 22% over de gehele cataloguswaarde.
- Benzine-, diesel-, hybride en plug-in hybride auto’s: Voor deze voertuigen geldt altijd het standaardtarief van 22% bijtelling over de volledige cataloguswaarde, ongeacht het jaar van registratie.
De regels zijn erop gericht om het rijden in elektrische auto’s te stimuleren, al neemt de fiscale ondersteuning in de komende jaren geleidelijk af.
Hoe bepaal je de fiscale waarde?
De fiscale waarde van een auto is de cataloguswaarde, inclusief fabrieksopties, BTW, en BPM. Dit is het bedrag waarop de bijtelling wordt gebaseerd. Accessoires die later zijn toegevoegd, zoals een trekhaak of extra apparatuur, tellen niet mee in de fiscale waarde.
Wil je alvast een indicatie van de bijtelling voordat je een auto aanschaft? Maak dan gebruik van de handige LeaseLinq bijtellingscalculator. Voor een exacte berekening en advies op maat kun je contact opnemen met je boekhouder of financieel adviseur.
Hoe bereken je de bruto-bijtelling?
Met dit stappenplan bereken je eenvoudig de bruto bijtelling van je leaseauto:
- Controleer het kentekenjaar
Het bijtellingspercentage wordt bepaald door het jaar waarin de auto voor het eerst op kenteken is gezet. Deze informatie vind je op het kentekenbewijs of via de website van de RDW. - Bepaal het type auto
Het type aandrijving (elektrisch, benzine, diesel, hybride) bepaalt welk bijtellingspercentage van toepassing is. Elektrische auto’s profiteren vaak van een lager percentage. - Selecteer het bijtellingspercentage
Elektrische auto’s: In 2024 geldt 16% over de eerste €30.000 en 22% over het restant. In 2025 wordt dit 17% over de eerste €30.000 en 22% over het restant.
Auto’s met een verbrandingsmotor: Het standaardtarief van 22% geldt over de volledige cataloguswaarde. - Bereken de bruto-bijtelling
Niet-elektrisch: Vermenigvuldig de volledige cataloguswaarde met 22%.
Elektrisch: Pas eerst het lagere bijtellingspercentage toe op de eerste €30.000 van de cataloguswaarde. Voor het bedrag daarboven geldt 22%.
Voorbeeldberekening:
Je rijdt een elektrische auto uit 2024 met een cataloguswaarde van €40.000. De berekening gaat als volgt:
16% van €30.000 = €4.800 |
22% van de resterende €10.000 = €2.200 |
Totale bruto-bijtelling = €7.000 |
Dit bedrag wordt opgeteld bij je belastbare jaarinkomen en bepaalt mede hoeveel belasting je uiteindelijk betaalt.
Hoe bereken je de netto bijtelling?
Om de netto bijtelling te berekenen, neem je de bruto bijtelling en vermenigvuldig je deze met het belastingtarief van jouw belastingschijf. Het resultaat is het bedrag dat je maandelijks minder aan netto salaris ontvangt door het privégebruik van de leaseauto.
Belastingschijf
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
* De genoemde percentages voor 2025 komen uit het Belastingplan 2025. Deze zijn, op het moment van schrijven, nog niet definitief, omdat de Tweede en Eerste Kamer de plannen nog moeten goedkeuren. Houd de ontwikkelingen in de gaten of raadpleeg een adviseur voor actuele informatie.
Rekenvoorbeelden netto bijtelling voor 2025 (inclusief maandbedragen)
Hieronder vind je de netto bijtelling, inclusief het bedrag dat je maandelijks minder netto salaris ontvangt:
- Netto bijtelling 2025 – Niet elektrisch
Een benzineauto met een fiscale waarde van €40.000. Je valt in belastingschijf 2.Bruto bijtelling per jaar: €40.000 × 22% = €8.800 Netto bijtelling per jaar: €8.800 × 37,48% = €3.298,24 Netto bijtelling per maand: €3.298,24 ÷ 12 = €274,85 - Netto bijtelling 2025 – Elektrische auto
Een elektrische auto met een fiscale waarde van €40.000. Je valt in belastingschijf 2.Bruto bijtelling per jaar: 17% van €30.000 plus 22% van de resterende €10.000= €7.300 Netto bijtelling per jaar: €7.300 × 37,48% = €2.736,04 Netto bijtelling per maand: €2.736,04 ÷ 12 = €228,00
Deze bedragen geven een duidelijk overzicht van wat je jaarlijks en maandelijks aan netto bijtelling betaalt.
Veranderingen in de bijtellingsregels in 2025 en 2026
In 2025 blijven er twee bijtellingstarieven: 17% voor elektrische auto's over de eerste €30.000 van de cataloguswaarde, en 22% voor de resterende waarde en voor voertuigen met een verbrandingsmotor. Dit tarief is vijf jaar (60 maanden) vast vanaf het moment dat de auto op naam wordt gesteld.
Vanaf 2026 vervalt de bijtellingsdrempel voor elektrische voertuigen en geldt er één tarief van 22% voor alle voertuigen, ongeacht het type aandrijving. Dit betekent dat elektrische auto's vanaf dat moment dezelfde bijtelling betalen als auto's met een verbrandingsmotor.
Overzicht bijtellingspercentages en bijtellingscaps
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Deze veranderingen maken het belangrijk om de bijtelling te volgen, zeker voor de aanschaf van een nieuwe auto in de komende jaren.
Bijtelling na 60 maanden
Na de 60 maanden (5 jaar) van de bijtellingstarieven die bij de aanschaf van de auto gelden, wordt de bijtelling berekend volgens de actuele regels op dat moment. Dit betekent dat het bijtellingspercentage kan veranderen, afhankelijk van de geldende wet- en regelgeving.
Loopt de periode van 60 maanden af midden in het jaar? Dan pas je het geldende bijtellingspercentage toe voor de resterende maanden van dat jaar. Vanaf 1 januari van het volgende jaar volg je de nieuwe bijtellingsregels.
Afbouw van fiscale voordelen voor elektrische auto’s
De fiscale voordelen voor elektrische auto's zijn de afgelopen jaren stapsgewijs afgebouwd. Vanaf 2026, voor zover nu bekend, verdwijnen deze voordelen volledig. Vanaf dat moment geldt er één standaard bijtellingspercentage van 22%, zowel voor elektrische als voor niet-elektrische voertuigen. Dit betekent dat de huidige drempelwaarde van €30.000 voor elektrische auto's komt te vervallen en er geen specifiek bijtellingsvoordeel meer is.
Veranderingen in de bijtelling voor elektrische auto's
De overheid heeft elektrische auto's de afgelopen jaren ondersteund door een lager bijtellingspercentage en een hoger plafond in te voeren, maar deze voordelen nemen geleidelijk af:
- Het bijtellingspercentage voor elektrische auto's in 2024 blijft 16%, met een cap van €30.000.
- Het bijtellingspercentage stijgt in 2025 naar 17%, nog steeds met een cap van €30.000.
- De bijtelling voor elektrische auto's wordt in 2026 gelijk aan die van niet-elektrische auto's, met één tarief van 22% en zonder plafond.
Wegvallen van de bijtellingskorting
In het verleden gaf de overheid korting op het bijtellingspercentage voor elektrische auto's om het gebruik van groene voertuigen te stimuleren. Nu elektrische auto's steeds populairder en betaalbaarder worden, wordt deze korting afgebouwd, zoals vastgelegd in de Wet Fiscale Maatregelen Klimaatakkoord.
Overzicht bijtelling elektrische auto's
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Deze veranderingen markeren het einde van de extra fiscale voordelen voor elektrische voertuigen, waarmee de overheid de overgang naar een breder gebruik van elektrische auto's wil ondersteunen, maar zonder blijvende belastingvoordelen.
Wegenbelasting voor EV’s en PHEV’s
In 2024 zijn elektrische auto's nog vrijgesteld van wegenbelasting, maar vanaf 2025 verandert dit. Elektrische auto's betalen dan een gereduceerd wegenbelastingtarief van 75% van het reguliere tarief. In 2026 verdwijnt dit voordeel volledig, en gaan eigenaren van elektrische voertuigen hetzelfde wegenbelastingtarief betalen als bestuurders van auto's met een verbrandingsmotor.
Voor plug-in hybrides (PHEV's) verandert de situatie eveneens. Tot en met 2024 betalen PHEV's met een CO₂-uitstoot van minder dan 50 gram per kilometer de helft van de reguliere wegenbelasting. In 2025 stijgt dit tarief naar 75% van het reguliere tarief, en vanaf 2026 betalen ook PHEV-eigenaren het volledige wegenbelastingtarief. Deze aanpassingen weerspiegelen de geleidelijke afbouw van fiscale voordelen voor voertuigen met lage of nul CO₂-uitstoot.
Tip: Maak een realistische inschatting van het aantal kilometers dat je jaarlijks met je elektrische auto rijdt. Dit kan helpen om te bepalen welke actieradius het beste bij je past. Misschien is er een geschikte auto met een lagere fiscale waarde die je helpt te profiteren van de volledige 16% bijtelling, zodat je minder belasting betaalt.
Belangrijke tips voor privégebruik van je zakelijke auto
Als je minder dan 500 kilometer privé rijdt met je zakelijke auto per jaar, hoef je geen bijtelling te betalen, zolang je dit kunt aantonen met een sluitende rittenregistratie. Het is belangrijk om dit goed bij te houden om problemen met de belastingdienst te voorkomen.
Daarnaast is het raadzaam om duidelijke afspraken te maken met je werkgever over het privégebruik van de auto en wie er gebruik van mag maken. Dit helpt om verrassingen en onnodige kosten te voorkomen. Vaak worden deze regels opgenomen in het autobeleid van het bedrijf. Heb je geen beleid of moet het herzien worden? Ons dochterbedrijf FleetLinq kan dit proces volledig voor je uit handen nemen.