go_to_content

Review: Nio ET5

In oktober reden we een week in een Nio ET5. Nio is een Chinees automerk die in november 2022 zijn eerste intrede deed op de Nederlandse markt met de Nio ET7. De ET7 is het grootste model van Nio en moet de concurrentie aangaan met de Tesla Model S.

Na de introductie van de ET7 in november 2022 en de EL7 in februari 2023 is op 31 maart de eerste Nio ET5 overhandigd aan een Nederlandse eigenaar. Dit model is iets kleiner dan de Nio ET7 en gaat de concurrentie aan met (onder andere) de Tesla Model 3.

In deze blog lees je onze ervaring van een week proefrijden en de specificaties van de Nio ET5.

 

Het uiterlijk van de Nio ET5

 

De ET5 is een compacte sedan met gestroomlijnde vormen waardoor hij er bijzonder sportief uitziet. De auto heeft een coupé-achtige daklijn die aan de achterkant overgaat in een subtiele spoiler. De achterlichten zijn uitgevoerd met LED-technologie en strekt zich uit over de gehele breedte van de auto. Zelf vonden wij de achterkant van de Nio ET5 bijzonder stijlvol. Aan de voorkant heeft de Nio scherp ontworpen koplampen die de auto een futuristische en sportieve blik geven. 

Een dikke plus voor de veiligheid en het autonoom rijden, maar een minpunt voor het aanzicht, vinden wij de drie camera’s die boven de voorruit zijn gemonteerd.

Het interieur van de Nio ET5

 

Het dashboard is mooi ontworpen en heeft een groot zwevend infotainmentscherm als middelpunt. Omdat het grootste deel van de functionaliteiten via het scherm gebruikt kan worden, is er een minimaal aantal knoppen en schuiven. De bekleding is afgewerkt met subtiele accenten en de sfeerverlichting is zelf in te regelen. Het panoramisch dak maakt het geheel af.

Minder mooi vinden wij het bolvormige robotje wat ‘Nomi’ heet en bovenop het dashboard staat. Het robotje kijkt je aan, praat met je en zou moeten kunnen luisteren naar commando’s, maar dat is ons niet gelukt. Gelukkig is Nomi makkelijk uit te schakelen en de auto is ook zonder Nomi te bestellen.

Technologie en innovatie

 

De Nio ET5 is uitgerust met geavanceerde rijassistentiesystemen (ADAS) die zorgen voor veiligheid en comfort. Dankzij het NIO Aquila Super Sensing en NIO Adam Super Computing biedt de ET5 een veilige en semi-autonome rijervaring.

Het voertuig is voorzien van 33 sensoren, waaronder een LiDAR met een zeer lange reikwijdte, camera's met hoge resolutie, radars en een geavanceerd bestuurdersbewakingssysteem (ADMS). Op het infotainment systeem kun je net als bij Tesla zien welke andere weggebruikers er in de buurt van je auto zijn.

De Nio ET5 is uitgerust met een indrukwekkende reeks aan geavanceerde rijassistentiefuncties:

  • Botsingswaarschuwing (Forward Collision Warning)
  • Autonoom noodremsysteem (Autonomous Emergency Braking)
  • Dodehoekdetectie (Blind Spot Detection)
  • Rijstrookwisselhulp (Lane Change Alert)
  • Waarschuwing bij het openen van de deur (Door Open Warning)
  • Kruisend verkeer waarschuwing met remfunctie (Rear Cross Traffic Alert with Brake & Front Cross Traffic Alert)
  • Actieve noodstop (Emergency Active Stop)
  • Noodrijstrookhouding (Emergency Lane Keeping)
  • Intelligente adaptieve cruise control (Intelligent Adaptive Cruise Control)
  • Verkeersbordherkenning (Traffic Sign Recognition)
  • Dynamische omgevingssimulatie en weergave (Dynamic Environment Simulation & Display)
  • Naadloze automatische parkeerhulp (Shiftless Automatic Parking Assist with Fusion)
  • Systeem voor het wisselen van de accu met parkeerassistentie (Power Swap with Assisted Parking)
  • Zijafstandindicatiesysteem (Side Distance Indication System)
  • Rijstrookcentrering (Lane Centering Control)
  • Bandenspanningscontrolesysteem (Tyre Pressure Monitoring System)

Rijervaring Nio ET5

 

Eerlijk is eerlijk. De Nio ET5 rijdt fantastisch. Doordat je al het andere verkeer op een scherm kunt zien in combinatie met de veiligheidsopties uit de vorige paragraaf, kun je optimaal genieten van de auto. In de sport+ stand accelereert de auto indrukwekkend, waardoor je makkelijk met het verkeer mee kunt rijden.

Technologie:

  • Aandrijflijn: Gebruikt het nieuwe NT 2.0 platform, gedeeld met de ET7 en Nio's SUV-modellen.
  • Aandrijfsysteem: Bestaat uit een 150 kW inductiemotor voor en een 210 kW permanente magneetmotor achter, met vierwielaandrijving.
  • Batterijpakketten:
    • 75 kWh, 360 kW (490 pk), 456 km bereik (WLTP)
    • 100 kWh, 360 kW (490 pk), 590 km bereik (WLTP)
    • Aangekondigde 150 kWh solid-state batterij met een verwacht bereik van circa 1000 km.

Rijmodi:

  • Eco: Maximale actieradius met standaard regeneratief remmen en 9.9s van 0 naar 100 km/u.
  • Comfort: Balans tussen prestaties en comfort met lage regeneratieve remkracht en 7.9s van 0 naar 100 km/u.
  • Sport: Snellere acceleratie met lage regeneratieve remkracht en 5.9s van 0 naar 100 km/u.
  • Sport+: Snelste acceleratie met lage regeneratieve remkracht en 4.0s van 0 naar 100 km/u.
  • Aangepast: Persoonlijke instellingen voor rijgedrag.

Aanvullende rijmodi voor specifieke omstandigheden:

  • Sneeuw: Voor soepele starts en rijden in sneeuw.
  • Zand: Voor dynamische koppelverdeling in zand.
  • Nat: Voor gladde wegen.
  • Aanhanger: Speciale aanpassingen voor het slepen van voertuigen.

Verwisselbare accu: Een gamechanger?

 

Een van de meest unieke kenmerken van de Nio ET5 is de verwisselbare accu, wat betekent dat je als bestuurder niet langer gebonden bent aan (lange) oplaadtijden. In plaats daarvan kan je simpelweg je accu omwisselen voor een volle, waardoor je snel weer op weg kunt.

Deze flexibiliteit kan een gamechanger zijn in de EV-wereld, maar omdat er op dit moment nog amper van dit soort wisselpunten zijn, biedt het in onze ogen nog geen waardevolle toevoeging voor de Nederlandse markt. Het voordeel van deze ‘batterij swap’ is wel dat je ook tijdelijk kunt wisselen naar een grotere accu. Ideaal voor als je incidenteel een langere reis moet maken.

Conclusie

 

Onze ervaring met de Nio ET5 is overwegend positief; het is een fijne elektrische auto, zowel om te zien als in te rijden. Ondanks enkele designkeuzes die niet iedereen zal waarderen, zoals de zichtbare camera's en het interactieve robotje 'Nomi', biedt de auto een indrukwekkend pakket aan rijassistentiefuncties die het rijgemak aanzienlijk verhogen.

De verwisselbare accu, hoewel nog beperkt door de huidige infrastructuur, toont een veelbelovende toekomst waarin lange laadtijden tot het verleden kunnen behoren.

De Nio ET5 is te leasen vanaf € 779,- per maand

Heb je na het lezen nog vragen over de Nio ET5 of heb je een andere vraag met betrekking tot leasen? Neem dan gerust contact op 0341 76 00 88 of vul het contactformulier in.