go_to_content

Verplichte rapportage werkgebonden personenmobiliteit per 1-1-2024

In deze blog lees je alles over werkgebonden personenmobiliteit. 

Samenvatting

Als gevolg van het Klimaatakkoord dat Nederland in 2019 heeft afgesloten zijn er afspraken met werkgevers en maatschappelijke organisaties gemaakt om de CO2-uitstoot te verminderen. Een van die afspraken is dat de jaarlijkse CO2-uitstoot als gevolg van werkgebonden personenmobiliteit in 2030 met 1.5 megaton moet zijn verminderd.

In plaats van een maximum aan CO2 uitstoot per bedrijf te stellen heeft de overheid bepaalt dat er de komende jaren vooralsnog alleen een rapportage plicht is. Alle bedrijven met 100 medewerkers of meer moeten vanaf 1-1-2024 hun uitstoot rapporteren. Bedrijven met minder dan 100 medewerkers hebben geen rapportageplicht en hoeven dus nog niks te doen.

De uitstoot over 2024 moet uiterlijk 30 juni 2025 ingediend zijn. Ondanks dat de overheid heeft geprobeerd de data die gerapporteerd moet worden aan te laten sluiten bij de informatie die al bekend is in je administratie kan het zijn dat je wel wat aanpassingen moet doen om de informatie op een juiste manier te rapporteren. 

Binnen Leaselinq hebben wij een taskforce opgericht die de ontwikkelingen omtrent werkgebonden personenmobiliteit op de voet volgt. Wij onderzoeken momenteel de mogelijkheid om te kunnen rapporteren via onze wagenparkbeheer oplossing.

Heb je hulp nodig met het rapporteren van je CO2 uitstoot neem dan contact op met onze accountmanagers. Dan kunnen we samen naar een oplossing toe werken.

Rapportageplicht

Bestaat jouw bedrijf uit 100 of meer werknemers? Dan ben je verplicht om vanaf 1-1-2024 de gereden zakelijke kilometers te rapporteren. Bedrijven kleiner dan 100 werknemers hoeven vooralsnog niet te rapporteren.

De rapportageverplichting bestaat uit het opgeven van het totaal kilometers van de organisatie. In de rapportage wordt onderscheid gemaakt tussen het vervoersmiddel, type brandstof en of het om zakelijke – of woon-werk mobiliteit gaat. Aan de hand van de kilometers die worden doorgegeven aan RVO wordt de CO2-uitstoot berekend.

In deze blog beschrijven we wat werkgebonden personenmobiliteit inhoudt en welke gevolgen dit heeft voor bedrijven die rapportageplichtig zijn.

Wat is werkgebonden personenmobiliteit?

Werkgebonden personenmobiliteit verwijst naar de manieren waarop werknemers zich verplaatsen van en naar hun werkplek. Hieronder vallen alle vormen van vervoer:

  • Auto
  • Motorfiets
  • Bromfiets/Scooter
  • (e-) Ffiets of lopen
  • Openbaar vervoer

Achtergrond rapportageverplichting

In 2019 is in Nederland het klimaatakkoord afgesloten. Het belangrijkste doel is om de CO2-uitstoot, ten opzichte van 1990, met 49% te verminderen in 2030. Een van de afspraken die is gemaakt, is om de uitstoot door werkgebonden personenmobiliteit van bedrijven met 100 of meer medewerkers met 1,5 megaton te verminderen.

In eerste instantie zou er een maximum C02-uistsoot per reizigerskilometer worden ingevoerd. Door de COVID-19 pandemie is er besloten niet direct een plafond in te voeren, maar eerst in kaart te brengen hoeveel bedrijven daadwerkelijk uitstoten. 

Vooralsnog is er dus alleen nog een rapportageverplichting en geen maximum uitstoot. In 2026 worden de resultaten geëvalueerd. Is de uitstoot onder het CO2 plafond gebleven? Dan blijft het bij een rapportageverplichting. Als de uitstoot over het plafond heengaat, wordt er een maximale uitstoot opgelegd door de overheid.

Gevolgen voor bedrijven

De rapportageverplichting heeft voor deze meeste bedrijven als gevolg dat ze aanpassingen aan hun systemen moeten doen. De oorzaak hiervan is dat er data gerapporteerd moet worden die in de huidige systemen nog niet beschikbaar is.

In eerste instantie zou er een maximum C02-uistsoot per reizigerskilometer worden ingevoerd. Door de COVID-19 pandemie is er besloten niet direct een plafond in te voeren, maar eerst in kaart te brengen hoeveel bedrijven daadwerkelijk uitstoten.  

In de praktijk betekent dat vaak ook dat naast het implementeren van nieuwe maatregelen ook het mobiliteitsbeleid moet worden herzien.

NB: Mocht in 2026 blijken dat de maximum uitstoot is overschreden zal er ook moeten worden nagedacht over manieren om duurzame vervoersopties te bevorderen en werknemers aan te moedigen om zelf milieuvriendelijkere vervoerkeuzes te maken.

Bedrijven kunnen bijvoorbeeld fietsvriendelijke faciliteiten aanbieden of personeel aanmoedigen om met het openbaar vervoer te gaan.

Conclusie

Voor veel bedrijven is het voldoen aan de rapportageverplichting een grote uitdaging. Maar naast de uitdaging die het met zich meebrengt, biedt de verplichting ook kansen voor bedrijven om hun mobiliteitsbeleid te herzien en een positieve verandering teweeg te brengen. 

Wij helpen je graag met jouw werkgebonden personenmobiliteit vraagstuk

Heb je naar aanleiding van deze blog nog vragen en/of wil je weten wat deze regeling voor jouw organisatie betekent? We onderzoeken of we de kilometerrapportage kunnen integreren in onze wagenparkbeheer oplossing.

Onze accountmanagers vertellen je graag meer over de rapportageverplichting en verduurzaming van je wagenpark. Neem vrijblijvend contact met ons op.