go_to_content

De basis-bijtelling

Net als een werk-laptop of een werktelefoon, kunnen bedrijven ervoor kiezen om hun werknemers één (of zelfs meerdere) auto’s van de zaak aan te bieden. Gebruik je de zakelijke auto ook voor privédoeleinden? Dan moet je bijtelling betalen.

Wat is bijtelling precies?

Je werkgever telt maandelijks, of per kwartaal, een evenredig deel van het voordeel bij op jouw loon. Dit bedrag wordt bij werknemers meegerekend als loon in natura. Bij ondernemers wordt dit bedrag opgeteld bij hun winst. Naast je normale jaarinkomen moet je dus extra belasting over je leaseauto betalen, vandaar de naam bijtelling.

De hoogte van de te betalen bijtelling verschilt. In Nederland zijn er voor nieuwe auto’s twee bijtellingstarieven. Deze zijn in 2022 16% voor elektrische-en waterstofauto’s (voor de eerste €35.000) en 22% voor benzine-en dieselauto’s.

Hoe bepaal je de fiscale waarde?

De fiscale waarde van de leaseauto bepaalt de hoogte van de bijtelling. De fiscale waarde bestaat uit de cataloguswaarde van de auto, inclusief opties die in de fabriek worden geïnstalleerd en BTW en BPM. Accessoires die later worden toegevoegd tellen niet mee in de fiscale waarde (denk bijvoorbeeld aan een trekhaak). Wil je een indicatie van de bijtelling voor jouw leaseauto weten voordat je deze aanschaft? Bij LeaseLinq helpen we je hier graag mee. Wil je een exacte berekening? Vraag deze dan op bij je boekhouder.

Hoe bereken je de bruto bijtelling van je leaseauto?

Bovenop je belastbare jaarinkomen komt de bruto bijtelling. Door de fiscale waarde van de auto te vermenigvuldigen met het bijtellingspercentage waarin de auto valt, komen we aan het bruto bedrag. We illustreren aan de hand van een voorbeeld hoe bijtelling in de praktijk berekend wordt.

  • Stap 1
    Stel dat je een auto leaset met een fiscale waarde van €30.000. Het is een benzineauto en deze valt dus in de 22% bijtelling.
     
  • Stap 2
    Neem 22% van €30.000, dat is €6.600. Dit is je jaarlijkse bruto bijtelling. Als je per jaar €40.000 verdient, tel je daar €6.600 bij op, dus €46.600 euro in totaal.

Dit is het bruto bedrag waarover je inkomstenbelasting moet betalen. Anders geformuleerd: in de ogen van de overheid heb je dus €6.600 extra gekregen.

Hoe bereken je de netto bijtelling van je leaseauto

De netto-bijtelling is het bedrag dat het je als berijder netto kost om de leaseauto ook privé te gebruiken. Ofwel: wat krijg je netto minder aan salaris omdat je een leaseauto rijdt? Hoeveel dit bedrag is, hangt weer af van de hoogte van je jaarinkomen.

Aan de hand van deze simpele berekening is het zelf makkelijk en snel te doen. In feite hangt de berekening van het netto bedrag af van drie elementen:

  1. Fiscale waarde
  2. Bijtellingspercentage
  3. Belastingschijf

Allereerst kijken we naar de fiscale waarde van de auto. Laten we zeggen dat deze € 19.000 is. Vervolgens kijken we naar het bijtellingspercentage waar het voertuig onder valt: 16% of 22%.

In dit voorbeeld is de auto in kwestie wederom een benzine-auto. Hij valt daarmee in de percentage categorie van 22%. Als laatste kijken we naar je belastbaar jaarinkomen, en in welke belastingschijf je inkomen valt. In 2021 zijn de belastingschijven in Nederland verlaagd van 4 naar 2 belastingschijven, namelijk naar 37,07% en 49,50%. De berekening ziet er zo uit:

  • Vermenigvuldig nu de bruto bijtelling van €6600 met het percentage van de belastingschijf van 37,07% = €2.446,62. Dit is jouw jaarlijkse netto bijtelling. Maandelijks betaal je dan dit bedrag gedeeld door 12 maanden = €203,89.
     
  • Tip: Percentages, bedragen en informatie zijn natuurlijk altijd gebonden aan veranderingen. Voor de meest actuele informatie over je situatie kan je daarom altijd bij LeaseLinq terecht.

Wat zijn de huidige bijtellingsregels in 2022? 

De nieuwe tarieven van 16% en 22% voor de bijtelling zijn ingegaan op 1 januari 2022. Dit bijtellingspercentage staat vast voor een periode van 60 maanden, vanaf het moment dat de auto op naam is gesteld. Maar wat als de bijtellingsregels in de tussentijd stijgen? Geen paniek! Het vastgestelde percentage voor je auto blijft gewoon voor 60 maanden lang staan. Na deze 60 maanden betaal je het bijtellingspercentage dat op dát moment weer geldt. Stel dat je vanaf 1 januari 2022 je gloednieuwe elektrische auto krijgt, dan blijft het bijtellingspercentage van 16% tot en met 2026 hetzelfde over de eerste catalogusprijs die is vastgesteld.

Wat verandert er voor de bijtelling voor elektrische auto’s?

Elektrisch rijden is naast dat het goed is voor onze planeet, ook goed voor de portemonnee. Zo betaal je in 2022 met een elektrische auto nog steeds geen wegenbelasting en geen BPM. Hier gaat vanaf 2025 wel verandering in komen. Vanaf 2025 geldt voor elektrische auto’s een vast BPM-tarief van € 360,-.

Stijging bijtellingsplafond voor elektrische auto’s

Berijders van een elektrische leaseauto betalen op dit moment 16% bijtelling in plaats van 22%. Hier zit echter een bijtellingsplafond aan, ook wel de cap genoemd. Is de fiscale waarde van je auto hoger dan dit plafond? Dan betaal je over het resterende bedrag 22%. In 2022 geldt de verlaging van de bijtelling op de eerste €35.000. Dus kost je auto €40.000? Dan betaal je 16% over 35.000 en 22% over 5.000.

  • Voor diesel- en benzineauto’s is de teller vergeleken met de bijtelling van 2021 niet gestegen. Voor het privégebruik van je zakelijke auto betaal je in 2022 nog steeds 22% bijtelling over de volledige cataloguswaarde van de auto.

Geen bijtellingskorting meer

De Overheid gaf de afgelopen jaren korting op het basispercentage voor elektrisch rijden, zodat bestuurders gestimuleerd werden om groener te gaan rijden. Omdat de vraag naar elektrische auto’s tegenwoordig steeds meer stijgt en ze steeds betaalbaarder worden, wordt deze korting stapsgewijs afgebouwd. Dit is vastgelegd in de Wet Fiscale Maatregelen Klimaatakkoord. Hierdoor dalen de prijzen voor elektrische auto’s ook steeds meer, wat de korting op de bijtelling overbodig maakt. Zo was de bijtellingskorting in 2021 nog 10%, maar is dat in 2022 alweer gezakt naar 6%. In 2025 wordt dit afgebouwd naar 5%, en het jaar daarop in 2026 wordt dat 0%.

Bijtellingspercentages
Type auto 2021 2022 2023
Niet elektrisch 22% 22% 22%
Elektrisch 12% 16% 16%

Bijtelling grens*

(Tesla-Taks)

€40.000,- €35.000,- €30.000,-

* Voor elektrische auto's met een cataloguswaarde tot dit bedrag geldt het lage bijtellingspercentage. Is je elektrische auto duurder, dan betaal je een gecombineerd percentage. Voor bedragen daarboven geldt namelijk een bijtellingspercentage van 22%.

Wegenbelasting EV's en PHEV's

Elektrische auto’s hebben in 2022 nog het voordeel dat ze wegenbelasting-vrij zijn. Dit geldt tot en met 31 december 2024. Bestel je dit jaar dus een elektrische auto? Houd er dan rekening mee dat het leasetarief gedurende het contract kan stijgen. Dit komt onder andere door het toevoegen van de wegenbelasting in 2025.

Deze overgang naar een hogere wegenbelasting wordt in 2025 deels versoepeld, namelijk door alleen 75% van het normale tarief aan wegenbelasting te heffen. Vanaf 2026 betalen eigenaren van volledig elektrische auto’s dus wél de totale wegenbelasting, net zoals brandstofauto’s.

Plug-In hybride auto’s die een uitstoot hebben van onder de 50 gram CO2 per kilometer betalen tot en met 2024 een halftarief op wegenbelasting. In 2025 wordt dat 75% van de normale wegenbelasting, en het jaar daarop stijgt dat ook naar het volle bedrag.

Tip: Maak een reële inschatting van het aantal kilometers wat je op jaarbasis met je elektrische auto gaat rijden. Vervolgens kunnen wij je adviseren over de benodigde actieradius van de auto om comfortabel op pad te kunnen. Wellicht is er een geschikte auto te vinden met een lagere fiscale waarde, waardoor je profiteert van de volledige 16% bijtelling. Zo beperk je de belasting die je betaalt.

Mag ik de zakelijke auto ook privé gebruiken?

Maak je alleen zakelijke kilometers en blijf je op jaarbasis onder de 500 km grens bij privégebruik met je leaseauto? Dan hoef je geen bijtelling te betalen, mits je dit kunt aantonen aan de hand van een sluitende rittenregistratie.

  • Let op! Als de 500 km privé wordt overschreden, dan geldt de bijtelling alsnog voor dat hele kalenderjaar.

Mag je privékilometers maken?

Het is begrijpelijk dat je je leaseauto ook graag in je eigen tijd wilt gebruiken. In dit geval moet je dus wel bijtelling betalen over het aantal gereden kilometers. Heldere afspraken en duidelijke richtlijnen tussen werknemer en werkgever zijn hierbij van belang. Wie mogen bijvoorbeeld allemaal gebruik maken van de auto en wanneer? Bespreek dit tijdens de arbeidsvoorwaarden, of leg het vast in een mobiliteitsregeling. Zo wordt de harmonie op de werkvloer het beste bewaard, zonder extra, onnodige uitgaven. Vergeet niet de  ‘verklaring geen privégebruik’ in te vullen, die je kunt vinden op de website van de Belastingdienst.

Hopelijk heeft deze blog je geholpen en kun je nu het woord bijtelling tijdens ieder gesprek achteloos laten vallen, anderen moeiteloos adviseren en zorgeloos in je leaseauto stappen. Wil je up-to-date blijven met de laatste veranderingen en tips met betrekking tot leasen en bijtelling? Houd dan de LeaseLinq-blogs in de gaten. Of je nu een (elektrische) auto of bedrijfswagen wilt leasen, wij helpen je navigeren naar de beste deal.

Actuele informatie, advies of een berekening?

Let op: bovengenoemde percentages, bedragen en informatie zijn aan wijzigingen onderhevig. Neem daarom contact op voor de meest actuele informatie of voor een indicatieve berekening en advies over jouw situatie. Voor een exacte berekening kun je ook terecht bij je boekhouder.
 
Neem contact op
Terug naar vorige pagina