go_to_content

Hebben waterstofauto’s de toekomst?

Is rijden op waterstof de toekomst?

Is waterstof de toekomst van duurzame mobiliteit?

Duurzame mobiliteit komt bij veel bedrijven steeds hoger op de agenda te staan. Elektrisch rijden wordt door de overheid gestimuleerd en nieuwe wet – en regelgeving ontmoedigd het rijden in bedrijfswagens die op brandstof rijden.

Naast elektrisch rijden is er nog een technologie die steeds meer op de voorgrond treedt: waterstof. Wat betekent dit voor bedrijven en leaserijders?

 

Wat is waterstof?

Waterstof is het lichtste en meest voorkomende element in het universum. Het is een energiedrager met potentie om een sleutelrol te spelen in een groene energietransitie . Waterstof kan op meerdere manieren geproduceerd worden. Een veelgebruikte methode is het splitsen van water in waterstof en zuurstof door middel van elektrolyse.

 

Hoe werkt een waterstofauto?

 

In een waterstofauto staat een brandstofcel centraal. In deze cel reageren waterstof en zuurstof met elkaar om elektriciteit te produceren. Deze elektriciteit drijft vervolgens een elektromotor aan, die de auto in beweging zet. Er komen bij dit proces geen schadelijke stoffen vrij, het enige restproduct is water!

 

Voordelen van waterstofauto's

Rijden op waterstof is zowel schoon als efficiënt, enkele voordelen zijn:

Emissievrij: Waterstofauto’s stoten geen CO2 uit. De uitstoot bestaat louter uit water.

Snelle tanktijd: Het laden van elektrische auto’s kan soms uren duren afhankelijk van welke laadmethode gebruik gemaakt kan word. Waterstof heb je binnen enkele minuten getankt.

Lange actieradius: Auto’s die rijden op waterstof hebben hetzelfde en soms groter bereik dan huidige brandstof auto’s. Dat is een groot voordeel ten opzicht van de huidige elektrische auto’s.

 

Uitdagingen en nadelen

 

Naast voordelen zijn er uiteraard nog uitdagingen op het gebied van rijden op waterstof. Deze zijn:

Infrastructuur: Het aantal waterstoftankstations is nog beperkt en groeit nog maar gestaag. Maar net als bij elektrische auto’s zal het aantal stations toenemen naarmate er meer vraag komt.

Productie: Veel waterstof wordt nu geproduceerd met behulp van aardgas. Dit roept vragen op over de daadwerkelijke duurzaamheid van waterstof. Voor echte groene waterstofproductie is elektriciteit uit hernieuwbare bronnen nodig in plaats van productie door middel van aardgas.

Opslag en transport: Het opslaan en vervoeren van waterstof onder hoge druk brengt technische en veiligheidsuitdagingen met zich mee.

Hoge kosten: Op dit moment is waterstof duurder dan andere brandstoffen. Dit belemmert de adoptie van waterstof als energiebron.

 

Vergelijking met elektrische Auto’s

Waterstofauto's en elektrische auto's hebben elk hun eigen voordelen. Terwijl elektrische auto's profiteren van een grotere laadinfrastructuur en vaak lagere energiekosten, bieden waterstofauto's snellere tanktijden en een langere actieradius.

Welke keuze je maakt hangt dus af van je persoonlijke voorkeuren. Daarnaast blijft de keuze in voertuigen beperkt omdat waterstof voorlopig nog duurder is dan andere vormen van energie en autobouwers daarom nog geen auto’s die rijden op waterstof produceren.

 

Toekomst van waterstofauto's

Met groeiende investeringen in onderzoek en infrastructuur en technologische vooruitgang lijkt de toekomst van waterstofauto's rooskleurig.  

Overheden spelen een cruciale rol in de adoptie van waterstoftechnologie. Door stimulansen, subsidies en beleidsmaatregelen kunnen ze de transitie naar waterstof versnellen en aantrekkelijker maken voor consumenten en bedrijven.

 

Voorbeelden van Waterstofauto’s die al op de markt zijn

Enkele opvallende modellen zijn de Toyota Mirai en de  Hyundai Nexo. Deze auto's geven een blik op de toekomst van waterstofmobiliteit. De prestaties zijn indrukwekkend en de technologie die in deze auto’s wordt gebruikt is zeer geavanceerd.

 

Conclusie

Puur kijkend naar waterstof als energiebron lijkt het erop dat dit de brandstof van de toekomst is. Maar dat kan alleen als de productiekosten omlaag kunnen worden gebracht en waterstof met groene energie kan worden opgewekt. Zolang waterstof wordt geproduceerd door gebruik van aardgas kunnen we niet spreken van een groene duurzame oplossing.

Vooralsnog verduurzamen bedrijven vooral hun brandstofauto’s te verruilen voor elektrische leaseauto’s. Heb je een vraag over het verduurzamen van je wagenpark? Neem dan contact op 0341 76 00 88 of vul het contactformulier in.