Leaseauto plaat
Terug naar het overzicht Zoek een leaseauto

Autobrief 2

Overweegt u een plug-in hybride auto? Vanaf 2017 betaalt u 22% bijtelling! Zie Autobrief 2.

Autobrief 2: nog twee jaar korting op motorrijtuigenbelasting plug-in-hybrid

Overweegt u op dit moment nog om een plug-in hybride auto te leasen? Dat is vanaf 2017 fiscaal niet meer interessant. De overheid verhoogt namelijk versneld de bijtellingstarieven.

Bijtelling versneld omhoog

De bijtelling voor een PHEV (een auto met een uitstoot van 1-50 gr/km) is per 1 januari 2016 verhoogd naar 15%. En per 1 januari 2017 wordt de bijtelling liefst 22%. Ter illustratie: in 2015 bedroeg het bijtellingspercentage van een PIHV nog slechts 7%. Aanvankelijk was het plan dat de bijtelling vanaf 2016 zou stijgen met 2% tot 22% per 1 januari 2019. Maar hier ziet de overheid dus alsnog vanaf.
 
Dit alles staat in de Wet Autobrief 2, met daarin de autobelastingplannen tot en met 2020. Op 12 april 2016 is deze Wet goedgekeurd door de Tweede Kamer. Hierin staan ook de volgende besluiten:
 

Bijtellingspercentage 2017-2020

Het algemene bijtellingspercentage gaat omlaag van 25% naar 22%. De overheid blijft de volledig elektrische auto’s fiscaal stimuleren. Eigenaren van deze auto’s blijven profiteren van een bijtellingspercentage van 4% tot een catalogusprijs van € 50.000. Ook blijven ze profiteren van de vrijstelling van MRB en BPM (aanschafbelasting).
 

Motorrijtuigenbelasting (MRB) stapsgewijs omlaag

Tot en met 2020 gaat de MRB stapsgewijs omlaag met gemiddeld 2%. Dat geldt niet voor eigenaren van vervuilende dieselauto’s zonder roetfilter en die tot honderd keer meer vervuilen dan nieuwe modellen. Zij gaan vanaf 2019 juist meer betalen. Verder daalt de belasting op nieuwe dieselauto’s iets minder snel dan benzineauto’s, waardoor het gat tussen beide nog groter wordt. Afhankelijk was het voorstel om de belastingtoeslag van dieselauto’s af te bouwen van 2017 tot en met 2020, maar dit gaat dus niet door. Zuinige personenauto’s in het kleine en het middensegment worden minder zwaar belast.
 

Ook aanschafbelasting (BPM) omlaag

Goed nieuws voor particuliere autobezitters met plannen voor een nieuwe auto: tot en met 2020 gaat ook de aanschafbelasting (BPM) omlaag. Dit gebeurt stapsgewijs met gemiddeld 12% in 2020.
 

Waarom Autobrief 2?

Met Autobrief 2 wil de overheid het zuinig rijden ‘gericht en efficiënt’ stimuleren. De afgelopen jaren voerde de overheid een fiscaal beleid om de aanschaf van zuinige en milieuvriendelijke auto’s te stimuleren. Dit beleid uit 2008 is, zo meldt de overheid, ‘grotendeels overbodig geworden door de komst van Europees bronbeleid’. Het huidige systeem van autobelastingen is bovendien onnodig ingewikkeld. Ook dragen de autobelastingen niet meer bij aan schonere en zuinigere auto’s op de weg.
 

Gunstig voor particulieren

Door de nieuwe maatregel wordt het voor particulieren voordeliger om een gebruikte plug-in-hybrid te kopen. De komende jaren komen namelijk veel ‘stekkerhybrides’ uit de lease. Nu de wegenbelasting de komende vier jaar gelijk blijft, gaan zij – zo verwacht de overheid – sneller over tot aanschaf.
 
Meer weten over de nieuwe belastingmaatregelen?
Neem dan even contact met ons op.
 

Medewerker van Leaselinq

Heeft u een vraag of opmerking?
Bel mij dan via 0341 - 76 00 88 of stuur mij een mailtje


Meer lezen?