Leaseauto plaat
Terug naar het overzicht Zoek een leaseauto

Auto leasen? Ga uit van het reële verbruik

Iedereen – uw medewerker of uzelf als ondernemer – wil natuurlijk het liefst een auto met een zo laag mogelijke bijtelling. Maar kostentechnisch kunt u met zo’n auto lelijk de mist in gaan. Hoezo? Door het vaak grote verschil tussen het theoretische verbruik (de fabrieksopgave) en het werkelijke verbruik. Uit onderzoek van TNO blijkt namelijk dat dat verbruik vaak 50% hoger ligt dan wat fabrikanten opgeven.

Leaseauto: theoretisch vs. reëel verbruik

Neem de Mitsubishi Outlander, een stoere hybride-auto met, tot eind 2015, slechts 7% bijtelling en een opgegeven theoretisch verbruik van 1 liter op 52 km. Stel dat u daarmee dagelijks 50 kilometer rijdt voor woon-werkverkeer. En dat u in de ideale gelegenheid bent de auto zowel thuis als op het werk op te laden. Dan is dit theoretische verbruik inderdaad denkbaar. Maar als u met diezelfde auto de hele dag onderweg bent, dan stijgt het verbruik al gauw tot 1 op 12. Immers, elektrisch rijden is maar heel beperkt mogelijk. Dit heeft directe gevolgen voor de geschatte brandstofkosten. Want bij het brandstofvoorschot waarmee de leasemaatschappij rekent, wordt vaak uitgegaan van het theoretische verbruik, niet van de reële kosten. Het kan dus zo zijn dat, ondanks de lage bijtelling, de totale kosten van deze auto hoger uitkomen dan een auto met een hogere bijtelling.

 

Hybride versus diesel

In het algemeen geldt: hoe meer kilometers, hoe minder interessant een hybride auto is. Een hybride lijkt interessant, maar je rijdt, nu nog, hooguit 50 kilometer op een volle accu. Daarbij komen de kosten voor een oplaadpaal. Die bedragen al gauw 1500 tot 2000 euro. Hybride rijden kan een bewuste keuze zijn. En natuurlijk juichen wij schoon rijden toe. Maar als ondernemer heeft u aan het einde van de rit ook te maken met kosten. Een diesel is dan al gauw interessanter.

 

Offerte op basis van reëel gebruik

Ons advies: ga bij het afsluiten van een leasecontract uit van een brandstofverbruik dat zo dicht mogelijk de werkelijkheid benadert. Wees kritisch. En laat u niet teveel verleiden door de theoretische brandstofkosten of de lage bijtelling. Wij kunnen u daarbij ondersteunen. Bij ons kunt u terecht voor een offerte op basis van een meer realistisch verbruik. We beschikken namelijk over actuele gegevens over het reële verbruik van auto’s. Deze gegevens zijn onder meer afkomstig van TNO, een betrouwbare bron omdat deze organisatie regelmatig onafhankelijk onderzoek doet naar het reële verbruik. Op basis van de offerte gaan we met u in gesprek. Hoe ziet uw mobiliteitsbehoefte eruit? Bent u de hele dag onderweg of is de auto bedoeld voor woon-werkverkeer? Vervolgens stemmen we de verbruikscijfers uit onze offerte nog verder af op uw situatie. Dit helpt om de juiste keuze te maken.

 

Omgangsregeling voor de leaseauto

De vraag is tot slot: hoe gaat uw medewerker om met de auto? Wat doet hij er zelf aan om de verbruikskosten zo laag mogelijk te houden? Laadt hij de accu inderdaad tijdig op? Het is best lastig hier als werkgever goed zicht op te houden. Daarom kunt u kiezen voor een autoregeling, waarin we afspraken vastleggen tussen werkgever en werknemer over de omgang met de auto. U maakt de werknemer daarmee medeverantwoordelijk. Garanties zijn er niet, maar een autoregeling helpt wel vervelende discussies met uw medewerker voorkomen over het brandstofverbruik. 

 

Meer informatie

Oplaadmogelijkheden hybride-modellen

Bijtelling

Brandstof omslagpunt

Medewerker van Leaselinq

Heeft u een vraag of opmerking?
Bel mij dan via 0341 - 76 00 88 of stuur mij een mailtje


Meer lezen?