Leaseauto plaat
Terug naar het overzicht Zoek een leaseauto

Hogere autoprijzen door nieuwe milieutests, wat betekent dit voor de leaserijder?

Door twee nieuwe milieutests zijn veel nieuwe auto’s per 1 januari 2018 duurder geworden. Wat betekent dit voor mensen die dit jaar een nieuwe leaseauto nemen?

Sinds 1 september 2017 gelden binnen de EU twee nieuwe methoden voor de CO2-uitstoot. Uit onderzoek van marktonderzoeker JATO blijkt dat dit gevolgen heeft voor de prijs van veel nieuwe auto’s. Veel auto’s zijn met ingang van 2018 duizenden euro’s duurder geworden. Dit komt omdat kopers meer aanschafbelasting (bpm) moeten betalen. Wat betekent dit voor leaserijders?

 

Hoe zit het ook alweer met die metingen?

De hoogte van de BPM wordt bepaald door de CO2-uitstoot. Deze werd decennialang gemeten met de NEDC-test, die ook het brandstofverbruik en de uitstoot van stikstofoxiden mat. Maar omdat fabrikanten deze tests uitvoerden onder gecontroleerde, niet-realistische omstandigheden, vielen deze metingen veel gunstiger uit dan in de praktijksituatie. Daarom introduceerde de EU twee nieuwe meetmethodes: de WLTP-test (World Harmonized Light vehicles Test Procedures) en de REDE-test (Real Driving Emissions). Die geven een veel realistischer beeld.

 

Gemiddeld 6 gram hogere Co2-uitstoot

Volgens het onderzoek van JATO stoten auto’s volgens de nieuwe tests gemiddeld zes gram meer Co2 uit. Bovendien blijkt uit een analyse van 25 auto’s dat de meeste modellen slechter uit de test komen. Daardoor vallen de meeste auto’s nu in een hogere BPM-prijs, wat gevolgen heeft voor de autoprijzen. Als meest extreme voorbeeld noemt JATO de BMX X5 met driecilindermotor. Die kostte vorig jaar 87.000 euro. Nu kost deze auto ruim 102.000 euro.

 

Een Nederlands probleem

Dit is trouwens vooral een Nederlands probleem, want in vrijwel geen enkel ander land betaalt de autokoper de aanschafbelasting BPM. Een oplossing zou zijn dat fabrikanten kun prijzen aanpassen, maar dat zal niet gebeuren. De autovereniging RAI en de brancheorganisatie BOVAG willen dat kopers niet de dupe mogen worden van de nieuwe milieutest en dat de overgang van NEDC naar WLTP per saldo budgetneutraal moet plaatsvinden. Ze gaan hierover in gesprek met de overheid.

 

Wat betekent dit voor u als leaserijder?

Schaft u na 1 januari 2018 een nieuwe leaseauto aan, dan krijgt u veelal te maken met een hogere fiscale waarde (inclusief BTW en BPM). Hierdoor moet u veelal een hogere BTW-correctie toepassen voor privégebruik. Zoals we al schreven in een ander blog over de WLTP-test zijn er geen gevolgen voor de fiscale bijtelling. Want alle auto’s met verbrandingsmotor hebben inmiddels 22% bijtelling, voor elektrische auto’s geldt 4% bijtelling.

Medewerker van Leaselinq

Heeft u een vraag of opmerking?
Bel mij dan via 0341 - 76 00 88 of stuur mij een mailtje


Meer lezen?